חפש רק בנושא זה






גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת

במאמר הקודם על אימון בתנאי גובה, דובר על ספורטאים שחיים במישור ומגיעים להתאמן בתנאי גובה. הפעם נדון במה שקורה לאלה שחיים בקביעות בגבהים. "אימון גבהים" כולל היום צורות אימון שונות בתנאי לחץ חמצן מופחת. כתבה שנייה בסדרה
  20/07/02


בפרק א' דובר על מה שקורה לאנשים החיים במישור, ומגיעים לאתר שנמצא בגובה רב. לעומתם, יש אנשים שחיים שם (לדוגמא: השֶרְפָּא; גם באנדים יש אינדיאנים החיים דרך קבע בגבהים ומתפקדים שם). הוזכרו השינויים האנטומיים והפיסיולוגיים שחלו בהם, ואשר מאפשרים להם לתפקד היטב בתנאים שבהם יושבי המישור לא רק שאינם מתפקדים כראוי, אלא אף חולים ממש. הפיתוי היה למצוא דרך להגיע לשינויים כאלה אצל ספורטאים, על מנת שביצועיהם במישור יהיו טובים יותר. מאידך, הנתונים המעטים שבידינו מראים, שיכולת הביצוע של אנשי הגבהים במישור אינה תמיד טובה יותר, ולעתים אף נמוכה במובהק (ביצועיהם של בני קניה הם חריג, הם באים מגבהים נמוכים מאלה של פרו וההימלאיה, ויתכן שמשטר החיים הוא הגורם לאיכות ביצועיהם ולא המגורים בגבהים). מכל מקום, הבעיה החריפה הראשונה היתה לוודא שספורטאים יוכלו לתפקד היטב במקסיקו, חרף גובה האתר; רק אחר-כך חשבו על האפשרות לשפר ביצועים במישור אחרי הסתגלות לתנאי גבהים.

יש לשים לב לכך, שהשינויים שעליהם דיברנו בפרק הקודם נובעים מהסתגלות האורגניזם לתנאי מחסור בחמצן; אך אוויר הגבהים שונה בדברים נוספים מאוויר המישור: לחץ האדים נמוך יותר, הקרינה האולטרא-סגולה חריפה יותר, הטמפרטורה נמוכה יותר והרוח חזקה יותר. מי שמתגורר בגבהים, חייב להסתגל לכול השינויים הללו. הספורטאי שבא להתחרות בגבהים, חייב להתחשב בתנאים הללו, אבל יכול לעקוף חלק מהם; בענפים מסוימים נודעת גם השפעה להתנגדות הנמוכה יותר של האוויר לתנועה (גרר נמוך יותר). לספורטאי הרוצה לנצל התאמות גופניות לביצועים במישור, תנאים נוספים אלה הם מגרעת, מגרעת המצטרפת לבעייתיות העלות הגבוהה של מחנות גבהים, לבעיות אקלים, לבעיות ארגון טיפול רפואי נאות ולבעיות עיצוב הפנאי באתרי אימון הגבהים.

כאן לא נדון בבעיית הספורטאי הרוצה להתחרות בהצלחה בגבהים, אלא באפשרויות לשפר ביצועים במישור על-ידי אימון בתנאי גובה. יש להקדים ולציין, שהמונח "אימון גבהים" כולל כיום לא רק אימון באתרים הנמצאים בגובה, אלא כל מיני צורות אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת. לצורות אלה כמה יתרונות על אימון גבהים ממש, אבל גם חסרונות.

צורות האימון הן:

* תאי לחץ - חדרים/ אולמות שבהם קיים לחץ אוויר מופחת;
* תאי אוויר מבוקר - חדרים/ אולמות שבהם האוויר בלחץ רגיל, אך אחוז החמצן מופחת;
* מסיכות נשימה, שמזינות את דרכי הנשימה של המתאמן באוויר בו אחוז החמצן נמוך יותר.

בפרקים הבאים נביא תחילה את הנוהג שנמצא מיטבי לאימון גבהים (גבהים ממש), נמשיך באפשרויות אימון תת-חמצן אחרות, ונסיים במיקום אימוני תת-החמצן (אימוני הגבהים) בתוכניות האימון של הענפים השונים.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט