חפש רק בנושא זה






אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות

אימוני כוח, או אימוני התנגדות, כפי שהם מכונים כיום, בילדים ובמתבגרים מעוררים עניין רב: מתאמנים, מאמנים, הורים ואף הקהילה המדעית. בקרב מבוגרים, נסקר נושא זה לעומק, אך כשאנו עוסקים בילדים - קיים פחות מידע באשר לתועלת, ליתרונות ולסכנות הכרוכות באימוני כוח
  25/06/02


במשך שנים רבות רווחה הדעה כי אימוני כוח אינם מומלצים לילדים ובני נוער. סברה זו התבססה על כך שאימוני כוח אינם מועילים לילדים לפני גיל ההתבגרות, ועל כך שאימונים אלה עלולים להיות מסוכנים לילדים ולמתבגרים. עד כדי כך רווחה דעה זו, שב- 1994 אושר "חוק מכוני הכושר" אשר, בין היתר, אינו מאפשר לילדים מתחת גיל 14 להתאמן בחדר כושר.

בעשרים שנים האחרונות התפרסמו עשרות מאמרים מדעיים, שמדגימים שאימוני כוח הם מועילים ובטוחים לילדים ולמתבגרים, בתנאי, כמובן, שהאימונים מתבצעים בהתאם לכללי האימון והבטיחות המקובלים. לפיכך, גם הסעיף בחוק מכוני הכושר, המגביל את גיל המתאמן בחדר הכושר, עומד להשתנות.

אימוני כוח לילדים ולמתבגרים – התועלת

הסברה כי אימוני כוח לפני גיל ההתבגרות אינם תורמים לשיפור הכוח השרירי, היתה מבוססת על כך שריכוז הטסטוסטרון (ההורמון הגברי) בדם נמצא ברמות נמוכות מאוד. כמו כן, היו מחקרים מועטים אשר ניסו לבדוק את הנושא ולא הראו שיפור בכוח השרירי של ילדים אחרי תקופת אימונים. עם זאת, מסתבר כי מחקרים אלו היו מאופיינים על-ידי נפח אימונים ו/או עומס אימונים נמוך, דבר המסביר את העובדה שלא נמצאו שינויים מהותיים בכוח השריר.

מאז מחקרים מוקדמים אלו, יצאו לאור עשרות מחקרים אשר מראים שכאשר נפח האימונים היה בינוני עד גבוה, חל שיפור בכוח השריר אצל מתבגרים, כמו גם אצל ילדים לפני גיל ההתבגרות (לסיכום, ראה את מחקרם של פלק וטננבאום שפורסם ב- 1996). לפיכך, ברוב ענפי הספורט, כאשר הילדים מגיעים לרמה גבוהה, משולבים גם אימוני כוח בתוכנית האימונים.

מספר גורמים עשויים להשפיע על יעילות האימון, כמו נפח האימון, תדירות ועצימות האימון וכן משך ואופי תוכנית האימונים. ברוב המחקרים היתה תדירות האימונים לפחות שלושה אימונים בשבוע, ובהתאם - זו היתה ההמלצה המקובלת בקרב אנשי המקצוע. עם זאת, מספר מועט של מחקרים הצביע על כך שגם שני אימונים בשבוע מספיקים בכדי לשפר את כוח השריר אצל ילדים. ואכן, זו היא ההמלצה היום של הגוף האמריקאי המוביל בתחום רפואת הספורט (American college of Sports Medicine).


אימוני כוח לילדים ולמתבגרים - בטיחות

בכל פעילות גופנית טמונה סכנה מסוימת, כולל באימוני כוח. עם זאת, לא קיימת עדות לכך שאימוני כוח הם פחות בטיחותיים מפעילויות אחרות בקרב ילדים ומתבגרים. כמו כן, אין עדות לכך שאימוני כוח אצל ילדים הם פחות בטיחותיים בהשוואה למבוגרים.

סקר אנגלי על פגיעות ספורט בבני נוער (Hamill 1994) הראה שתדירות הפגיעות הגבוהה ביותר היתה בספורט הרוגבי (0.8 פגיעות ל- 100 שעות השתתפות) והנמוכה ביותר היתה בהרמת משקולות ובאימוני משקולות (0.0035 פגיעות ל- 100 שעות השתתפות). הסקר כלל ענפים אחרים כגון כדורגל, אתלטיקה, התעמלות, וטניס. עם זאת, יש להדגיש שכל המורים והמאמנים שעבדו בבתי הספר שנכללו בסקר, עברו הדרכה באימון צעירים.

בנוסף להשפעת אימוני כוח על כוח השריר, עשויים אימונים אלה להשפיע גם על הביצוע בענפי ספורט שונים, על הרכב רקמות הגוף (מסת שריר, צפיפות עצם), למנוע פגיעות ספורט למיניהן ואף להוות חלק מתוכנית שיקום מפגיעות שונות.

* את נייר העמדה בנושא אימון כוח לילדים ומתבגרים של החברה הישראלית לרפואת ספורט, אשר יצא ב- 1996, ניתן למצוא בחוברת החינוך הגופני והספורט, גיליון 52, עמ' 30-32, 1997.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-17 ביולי, בשעה 9:30

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, ביום רביעי, ה-7.7.20 ועד להודעה חדשה, הופסקה פעילותו של מועדון הספורט, לרבות פעילות חדר הכושר, הבריכות, החוגים ומגרשי הטניס

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן