חפש רק בנושא זה






על ההכנה המנטלית של ספורטאיות לתחרויות

קיימים הבדלים בין ספורטאים לספורטאיות – והם באים לכלל ביטוי גם במרכיב התחרותי. להלן ניתוח השוואתי
  14/06/02

לפי הכותרת, נראה כי קיימת הנחת מוצא, לפיה יש הבדל בין ספורטאים לספורטאיות לפני תחרות; כלומר - כנראה שקיימים הבדלים בין ספורטאים לספורטאיות, הבדלים שבאים לידי ביטוי גם במרכיב התחרותי.

איני מתכוונת להיכנס לנושא של מקורות ההבדלים בין גברים ונשים, כמו גם לא למרכיבים השונים של המצב התחרותי. עם זאת, ברור כי תחרות הוא מצב לחץ. ולחץ, כידוע, הוא מצב שגורם לתפקוד שונה ומקשה על ביצוע פעולות נפשיות ופיזיות הנדרשות לביצוע מטלות. לפני תחרות מוצף לעיתים הספורטאי/ת ברגשות שליליים ומחשבות תבוסתניות, ולעיתים מתנתק ומוותר על התחרות מראש.

האגו של הספורטאי/ת, אותו מרכיב נפשי שמקשר בין העולם הפנימי והחיצוני, מאוים עקב הלחץ החיצוני, ועלול להיכנע לדחפים הפנימיים הלא מודעים, ולבטא חוסר הסתגלות. במקרה כזה, האדם יחוש פחות שליטה בהתנהגותו וברגשותיו: יותר תוקפנות, חוסר סבלות, קוצר רוח וכ"ו. כמו כן הוא יכול להגיב בהתנהגות יותר רגרסיבית – ספורטאים מגיבים ביתר תלות, מפגינים חוסר בטחון במשימות פשוטות, חוזרים ושואלים שאלות ומחפשים פתרונות אצל המאמן ברגעים לחוצים, ולא מצליחים להרגיע עצמם.

ספורטאי נכנס למצב של לחץ לפני תחרות, בהתאם לאיך שהוא תופס את קושי המשימה מול יכולתו: כלומר, אם הוא מעריך את המשימה כקשה ביחס ליכולת שלו הוא יהיה במצב לחץ. ספורטאי במצב כזה לא תופס עצמו כבעל שליטה.

בואו נתייחס לתפיסות העולם ולמאפיינים של נשים, וכיצד הדבר משפיע על שורה של נושאים:

מיקום שליטה - הקשר בין תוצאות אירועים לבין השליטה בהגעה לתוצאות
בתחרות יש חשיבות מיוחדת לתפיסת הספורטאי כשולט על המצב, שכן הוא צריך "לבצע את הצלחה". נשים נוטות לתת למצבים אלה ייחוסי סיבתיות שונים מגברים; הן קושרות הצלחה למזל או אנשים אחרים (חיצוני) וכשלון למאמץ או יכולת (פנימי).

צדק אוניברסלי ומוסר פנימי
נשים תופסות את העולם דרך אינטראקציות ולא על-פי מערכת חוקים. הן מתייחסות לעולם ממקום של אחריות, אכפתיות, רגישות לצרכים של הזולת ומגע אישי – ההוויה שלהן מבוססת על קשר, ממשיות, טיפוליות; ואצל גברים – עקרונות, גבולות ויתר ריחוק.

ריצוי
לנשים יש נטייה לרצות דמויות סמכות יותר מאשר לגברים. נטייה זו יכולה לגרום לאימון יתר ולהגעה במצב לחץ גבוה מדי לפני תחרות. מערכת הציפיות והמטרה שמציבים לספורטאיות צריכים לקחת בחשבון נטייה זו.

פרמטרים מקצועיים ובינאישיים
ספורטאיות מעריכות מאוד פרמטרים מקצועיים, אך לא רק. הן זקוקות ליותר מהוראות טקטיות וטכניות לפני ובמהלך תחרות. מערכת היחסים עמן צריכה לתת מקום גם לפרמטרים רגשיים.

אינטלקט, למידה או אינטואיציה
נשים רבות מתארות למידה כבאה לאו דווקא מ"לימודים" אלא מיחסים עם חברים, מורים, משברי חיים ומעורבות בקהילה. נשים רבות מתארות קול פנימי (אינטואיציה) כבסיס להבנה ולמידה, וחשות שהן לומדות תוך כדי חיבור האינטואיציה עם ידע, וחקר של תהליכים.

נשיות וכוח
תחרות דורשת לנצח מישהו אחר – להביס אותו. נשים מרגישות פחות נוח בהפגנת כוח, הנתפס כמנוגד לנשיות. בקבוצות מעורבות הן ימנעו מביטוי הדומיננטיות שלהן, דבר שחשוב להצלחה בתחרות.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט