חפש רק בנושא זה






סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית

רקמת שומן יכולה להפוך לשריר? הייתכן ששריר פעיל יהפוך לשומן מידלדל? האם כפיפות גו רבות יבנו לך "קוביות" בבטן? ומה עם הסכנה שנשים ייראו פתאום שריריות? להלן עשרה מיתוסים נפוצים – והאמת העירומה שמאחוריהם
  04/02/03


לא פעם אנו שומעים שלל עצות ו"המלצות מקצועיות", אשר זה מכבר נהפכו לנכסי צאן ברזל של המיתולוגיה של הפעילות הגופנית. ניתן לקרוא עליהם בעיתון, ניתן לשמוע עליהן ברדיו או לצפות בהם בטלוויזיה. חלקם נוטעים בנו תקוות-שווא וחלקם מייאשים אותנו, עוד בטרם החלטנו לעשות מעשה. ה"אמיתות המקצועיות", או בשמן הישיר –מיתוסים- סובבים אותנו בחיי היומיום וזורעים בלבול לא קטן באשר לנכונותן של העובדות המדעיות בתחום הפעילות הגופנית. כפי ששיאים ספורטיביים ואחרים נועדו להישבר, כך דינם של המיתוסים להתנפץ. בסקירה הבאה אנפץ לעיניכם 10 מיתוסים נפוצים (או שמא נפיצים), בתחום הפעילות הגופנית ואציג בפניכם את האמיתות הקשורות לנושאים אלה.

ככל שאתה מבוגר יותר כך אתה צריך להיות פחות פעיל

אנו נוטים להיות פחות פעילים ככל שאנו מתבגרים, ולכן עלינו להבטיח שאנו מבצעים די פעילות גופנית. באופן כללי, אנשים בגילאי ביניים ובגילים מבוגרים ייהנו מיתרונותיה של הפעילות גופנית, בדומה לאנשים צעירים. הגיל לא צריך שיהווה מגבלה כלשהי. למעשה, פעילות גופנית סדירה תגדיל את יכולתם של המבוגרים לבצע פעולות יומיומיות ביעילות גבוהה יותר. הדבר החשוב ביותר, לא משנה בן כמה אתה, הוא להתאים את מינון הפעילות ועוצמתה לרמת כושרך הגופנית.

עליות משכיבה לישיבה ("כפיפות בטן") יעזרו לך להיפטר מעודפי השומן בבטן

בהחלט לא. לא ניתן למקד את הורדת השומן למקום ספציפי בגוף. כאשר אתה מאבד שומן באמצעות שילוב של דיאטה ופעילות גופנית, הירידה תהיה פרופורציונלית באזורי הגוף השונים. עליות משכיבה לישיבה, או כל פעילות כוח אחרת, תגרום לחיזוק השרירים שמתחת למעטה השומן.

פעילות גופנית גורמת לשומן להפוך לשריר

הדבר נראה כך רק למראית עין.בלתי אפשרי להפוך רקמה מסוג מסוים לרקמה אחרת, ולכן שומן לא יכול בשום אופן להפוך לשריר – וגם לא להיפך. מה שקורה בפועל, זה שהפעילות הגופנית דורשת אנרגיה שמסופקת ממאגרי השומן של הגוף. במקביל, הפעילות הגופנית תורמת לעלייה בטונוס השרירי ולפיתוח המסה השרירית. כך שבמקום להיראות בעל שרירים מדולדלים, רפויים וחלשים שמכוסים בשכבה עבה של שומן - אתה מתחזק ושריריך התפוחים מכוסים עתה בשכבה דקה של שומן.ביצוע גמישות לאחר פעילות גופנית ימנע כאבי שרירים

אימוני גמישות יתרמו להארכת השרירים, ישפרו את טווחי התנועה של המפרקים וימנעו נוקשות שרירית, אולם לא ימנעו את כאבי השרירים האופייניים לתחילת העיסוק בפעילות גופנית. כאבי השרירים יחלפו בתוך 48-72 שעות שלאחר הטראומה שנגרמה להם. הדרך הטובה ביותר להפיג את כאבי השרירים היא פעילות אירובית קלה וביצוע אמבטיות חמות.

אנשים בעלי יתר לחץ-דם צריכים להימנע מלהרים משקולות

אם אתה מטופל תרופתית ביתר לחץ דם, עליך להתייעץ עם רופאך האישי טרם התחלתך בביצוע תוכנית אימון גופני. אולם, מרבית האנשים בעלי יתר לחץ דם עשויים ליהנות מיתרונות אימון הכוח, בתנאי שאינם מרימים משקלים כבדים והם מקפידים על נשימה נכונה בזמן התרגול. כלומר, הוצאת אוויר בזמן פעולת דחיקת המשקל והכנסת אוויר בשלב ההרפיה של התרגיל. לעולם אל תעצור את נשימתך בעת דחיקת המשקל או ביצוע פעולת כוח אחרת.

אימוני כוח יגרמו לנשים להראות שריריות ומגושמות

נשים רבות נמנעות מאימוני כוח, משום שהן חושבות כי אימונים מסוג זה יגרמו להן להיראות שריריות ומגושמות. האמת היא שאימוני כוח 2-3 פעמים בשבוע יגרמו לנשים להפחית מרקמת השומן שלהן, ויעלו רק במעט את המסה הרזה (המסה השרירית). בניגוד לגברים, נשים לא יכולות לצבור מסה שרירית גדולה, משום שאצלן רמות ההורמונים האחראיים לכך נמוכות בהשוואה לגברים. בנוסף, אימוני כוח יתרמו לעצם בריאה וצפופה יותר מה שיקטין בעתיד את הסבירות ללקות בדלדול-עצם (אוסטיאופורוזיס).

אתה תשרוף יותר שומן אם תתאמן בעצימות נמוכה למשך זמן ארוך יותר

הדבר החשוב ביותר בפעילות גופנית שמטרתה להפחית משקל, הוא לא החלק היחסי של הקלוריות שמקורן משומן אלא ההוצאה האנרגטית הכוללת של הפעילות. ככל שעוצמת הפעילות תהיה גבוהה יותר, כך תשרוף יותר קלוריות לכל דקת פעילות. אולם, היכולת להתמיד בעוצמת פעילות שכזו שמורה לאנשים מאומנים בלבד, ולא לאלה שרק מתחילים תוכנית אימון גופנית. יהיה זה בטוח יותר להתחיל להתאמן בעצימות נמוכה, ועם השיפור בכושר הגופני - להגביר בהדרגה את עוצמת הפעילות.

צבירת משקל עודף היא חלק מההתבגרות

אנשים רבים צוברים משקל עודף ככל שהם מתבגרים, אולם הדבר אינו מחויב המציאות.הסיבה לעלייה במשקל קשורה לירידה ברמת הפעילות הגופנית ולירידה בקצב חילוף החומרים כתוצאה מאובדן מסה שרירית. איבוד המסה השרירית, שמתרחש עם העלייה בגיל, גורם לירידה הדרגתית בקצב חילוף החומרים ולעלייה באחוז השומן שבגוף. איבוד המסה השרירית מקטין את יכולתו של הגוף לשרוף שומן, כך שכל צריכה קלורית עודפת תתבטא בעלייה במשקל. על מנת למנוע את התופעה, יש להתחיל בתוכנית אימון גופנית שמשלבת אימונים אירוביים (הגברת ההוצאה הקלורית) ואימוני כוח (בניית מסה שרירית).

אינך יכול להיות שמן ובכושר גופני טוב (Fat and Fit)

ההנחה שכל האנשים השמנים אינם פעילים וסובלים מגורמי סיכון למחלות לב, אינה נכונה.ידוע כיום כי היעדר פעילות גופנית דומה במשקלה (ואפילו יותר מכך) לגורמי סיכון אחרים למחלות לב, כמו יתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול או סוכרת. ההמלצה, אם כן, היא לעסוק בפעילות גופנית סדירה ולשפר את כושרך הגופני - אפילו אם אתה סובל מעודף משקל.

פעילות גופנית מגבירה את התיאבון

הדבר נשמע נכון, אולם אין עדויות מחקריות לכך שחלים שינויים באותו יום, או מיום ליום, בצריכה הקלורית בעקבות העיסוק בפעילות גופנית מתונה. הדבר שונה כמובן כאשר מתייחסים לספורטאים שנדרשים להוצאה קלורית עצומה בזמן פעילותם הגופנית (מטפסי הרים, טריאתלטים, ספורטאי סבולת). פעילות גופנית עצימה מדכאת לעתים את הרעב, במיוחד אצל אנשים שמנים. עדיין לא לגמרי ברור מדוע פעילות גופנית לא מגבירה את התיאבון. ייתכן שהדבר קשור בעליית טמפרטורת הגוף או בירידה בזרימת הדם לאיברי העיכול, על חשבון הפניית דם רבה לשרירים הפעילים.

נראה אפוא כי עולם המיתוסים עצום ורב הוא, מה שגורם לבלבול ולחוסר אחידות באשר לעיסוק בפעילות הגופנית. תרומה גדולה מאוד לעולם המיתוסים מיוחסת לשרלטנים ולחסרי ידע בסיסי בתחום מורכב וחשוב זה. לאחר שהדברים התבהרו בחלקם, ואמות הסיפים לא רעדו יתר על המידה, אין זמן מתאים מכך להתחיל לעסוק בפעילות גופנית בריאה ומועילה, אשר תטיב עם כל אחד ואחת מאיתנו.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נבחרת ההתעמלות האומנותית של ישראל סיימה במקום ה-4 בגמר הכדורים עם הציון 26.950 נקודות באליפות העולם בבאקו

לראשונה: נבחרת הבייסבול של ישראל העפילה למשחקי טוקיו 2020 לאחר שהביסה את נבחרת דרום אפריקה 1:11

מדליית ארד לענבל שמש (63 ק"ג) בגרנד פרי טשקנט, אוזבקיסטן לאחר שגברה על גילי שריר בדרבי ישראלי

נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית סיימה במקום ה-6 בקרב רב באליפות העולם ובכך קבעה את הקריטריון לטוקיו 2020

מדליית ארד לגפן פרימו (52 ק"ג) בגרנד פרי טשקטנט, אוזבקיסטן

מדליית ארד וקריטריון לטוקיו 2020 בגמר הקרב רב ללינוי אשרם באליפות העולם בבאקו. קריטריון לטוקיו גם לניקול זליקמן (מכבי ת"א)

מדליית כסף בתרגיל האלות ומדליית כסף בתרגיל הסרט, ללינוי אשרם (הפועל ראשל"צ) באליפות העולם בבאקו

מדליית כסף קבוצתית לנבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית באליפות העולם בבאקו

מדליית ארד ללינוי אשרם בתרגיל הכדור באליפות העולם בבאקו

לינוי אשרם (הפועל ראשל"צ), סגנית אלופת העולם בתרגיל החישוק באליפות העולם בהתעמלות אומנותית המתקיימת בבאקו

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל