חפש רק בנושא זה






פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה

מחקרים מראים כי קיים יחס הפוך בין מידת הפעילות הגופנית - למידת ההשמנה. אנשים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר להשמנה, ואילו אלה שעוסקים בפעילות - שומרים על משקל גוף תקין, על תפקוד הגוף ועל בריאותו. פרק ראשון בסדרה
  13/10/02


העידן שבו אנו חיים כיום, הוא אולי המרשים ביותר מבחינת קצב ההתקדמות הטכנולוגי ורמת הידע הנצבר. עידן המחשב והטלפוניה הסלולרית מקל מאוד על חיינו, והופך אותם לנוחים יותר; אולם המחיר שאותו אנו משלמים מתבטא בירידה ברמת הפעילות הגופנית ובעלייה במשקל.

ממחקרים עולה כי קיים יחס הפוך בין מידת הפעילות הגופנית היומיומית, לבין מידת ההשמנה. כלומר, אנשים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר להשמנה, ואילו אנשים שעוסקים בפעילות גופנית, יזומה או אקראית, שומרים על משקל גוף תקין. מעבר להשפעה החיובית של הפעילות הגופנית על תפקוד הגוף ובריאותו, היא מסייעת גם במניעת השמנה ובטיפול בה דרך מספר מנגנונים:

* הגברת הוצאת האנרגיה של הגוף.פעילות גופנית מגבירה את ההוצאה הקלורית היומית ובנוסף, עשויה לתרום להגברת קצב חילוף החומרים (מטבוליזם) בעת מנוחה. הגברת קצב חילוף החומרים במנוחה יגביר גם את השימוש בשומן כמקור אנרגיה, דבר שיתרום להפחתת צבירת השומן ברקמות.

* הגברת הוצאת האנרגיה של הגוף מאפשרת אכילת כמויות גדולות יותר של מזון, דבר שמקל על התאמת כמות האנרגיה הנצרכת לזו המוצאת.בנוסף, אצל אדם שמבצע פעילות גופנית סדירה, קיימת הפעלה טובה יותר של מנגנוני הפיצוי במקרה של חריגה עודפת בצריכת המזון.

* פעילות גופנית סדירה ועימה שיפור הכושר הגופני, יגרמו להעדפת השימוש בשומנים כמקור אנרגיה בזמן ביצוע פעילות גופנית, דבר שמסייע בהגברת פירוק רקמת השומן.

מאזן האנרגיה ומשקל הגוף

הגוף זקוק לאספקת אנרגיה רציפה לצורך תפקודו, אנרגיה שאותה הוא יכול לקבל בלעדית מחומרים שנמצאים במזון.יחידת המדידה של אנרגיה היא קלוריה. כשם שמודדים את הגובה בס"מ ואת המשקל בק"ג, ניתן למדוד בקלוריות את הוצאת האנרגיה של הגוף, ואת כמות האנרגיה שהוא מקבל מהמזון.

הכנסות האנרגיה במזון מצד אחד, לעומת הוצאות האנרגיה של הגוף מצד שני - יקבעו את מאזן האנרגיה של הגוף: משקל הגוף יישאר קבוע, כל זמן שהכנסות האנרגיה במזון יהיו שוות להוצאות האנרגיה של הגוף.

הוצאת האנרגיה של הגוף

ההוצאה האנרגטית היומית נגרמת על ידי שלושה רכיבים עיקריים:

* ההוצאה האנרגטית הבסיסית – כמות האנרגיה הנדרשת לגוף לצורך ביצוע תהליכים שונים החיוניים לקיומו.הוצאה זו, המכונה גם RMR (Resting Metabolic Rate), מהווה את החלק העיקרי של הוצאת האנרגיה היומית, והיא משתנה בהתאם להרכב הגוף.ככל שמסת השרירים גבוהה יותר (כמו בגברים בהשוואה לנשים או בצעירים בהשוואה לזקנים), הוצאת האנרגיה הבסיסית של הגוף גבוהה יותר.מעבר לכך, קיימת שונות גנטית בין אנשים, כך ששני בני אדם בעלי אותו מין, גיל והרכב גוף - יכולים עדיין להיות שונים אחד מהשני בהוצאת האנרגיה הבסיסית של גופם.

* ההוצאה האנרגטית עקב פעילות גופנית – הפעלת השרירים דורשת אנרגיה נוספת: החל מהפעלה מינימלית של שרירים לצורך שמירה על יציבת הגוף בזמן ישיבה או עמידה, ועד להפעלה מרבית, כמו בעת ביצוע פעילויות גופניות מאומצות במסגרת עבודה, או פעילות ספורטיבית. בהתאם לעצימות ולמשך המאמץ כך גם המידה שבה גדלה הוצאת האנרגיה של הגוף מעבר להוצאה הבסיסית. ככל שהפעילות מאומצת יותר כך תגדל הוצאת האנרגיה.

* הוצאה אנרגטית עקב עיכול מזון – לאחר אכילה מתרחשים תהליכים הדרושים לטיפול במזון, כמו: פירוק המזון לרכיביו, ספיגת חומרי המזון השונים, אחסונם בגוף וכו'.תהליכים אלה המתרחשים בשעות שלאחר האכילה צורכים אנרגיה נוספת.

הגורמים הקובעים את משקל הגוף ואת הרכבו

נהוג לחלק את הגוף לשני מדורים עקריים:

מסת השומן – תלויה בעיקר ברקמת השומן בגוף.

מסת הגוף הכחוש (LBM) – המסה שאינה שומן; כוללת בעיקר את העצמות, השרירים והאברים הפנימיים.

התאים השונים בגוף נבדלים בין היתר בתכולת הנוזלים שלהם – העצם היא רקמה יבשה יחסית שאינה מכילה כמעט נוזלים, רקמת השומן מכילה תכולה נמוכה של נוזלים בעוד שרקמת השריר עשירה בנוזלים.

בפרק הבא – על השינויים החלים במשקל הגוף ובהרכבו.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת