חפש רק בנושא זה






יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות

קשה למצוא אדם בוגר בעולם המודרני שאינו שואף לשפר את כושרו הגופני: להרגשה משופרת, להפחתה במשקל, לעיכוב ההזדקנות, לבריאות בכלל. להלן תדריך מקוצר לחסרי ניסיון ורקע בתחום האימון הגופני
  30/09/02


הנחתנו היא, שמי שבא לרשימה זו רוצה לשפר את הכושר הגופני שלו/ה. מדוע? לכך יכולות להיות תשובות רבות: לצמצם את הכרס (ולהמשיך לשמור על משקל סביר), לשפר את מצב הכולסטרול בדם, להיות מסוגל לטפס במדרגות בלי להתנשף כל-כך, להישמר מהתקפי לב, לעצור את ההזדקנות ­ ועוד. אבל מה שלא תהיה התשובה - מלת המפתח היא לשפר.

לכן, הצו הראשון הוא, כפי שמלמדים את הרופאים בראשית דרכם: Primum, non nocere (לטינית: קודם-כל, אל תזיק). המשמעות המעשית: לפני שנכנסים לתוכנית לשיפור הכושר, יש להיבדק אצל רופא ולברר האם אין סכנות בדבר.

הכי טוב: ללכת למכון לרפואת ספורט (למשל, למכון לרפואת ספורט ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט), ולעבור בדיקה במאמץ, תוך ניטור פעולת הלב (בדיקה באק"ג) כדי לוודא שעצם הבדיקה לא תגרום נזק. אבל לכל הפחות (אם ברור כבר מתחילה שהפעילות לא אמורה להיות שאפתנית מדי), להיוועץ ברופא המשפחה, המכיר את מי שרוצה להתאמן, מודע לעברו הרפואי והבריאותי, ולברר את גבולות המותר.שנית: "סוף מעשה במחשבה תחילה". ברר לעצמך מה זה כושר גופני ומה הם מרכיביו, ואז ניתן יהיה להשיב בתבונה לשאלה: "מדוע אני רוצה לשפר את הכושר הגופני שלי". כשברור לי מה ברצוני להשיג, קל יותר לתכנן את הדרך, כיצד להשיג זאת. אבל, לפני שנתכנן את דרכנו, עוד מימרה חשובה: "דע מנין באת, ולאן אתה הולך". כלומר, התשובה לשאלה, כיצד להשיג את מטרתי - תלויה לא רק בידיעה מה ברצוני להשיג, אלא גם בידיעה, היכן אני נמצא כעת.

נשוב לשאלות בראש המאמר: מדוע נרצה לשפר את הכושר הגופני? כמעט כל האפשרויות שנמנו שם, יושפעו משיפור הסבולת האווירנית. מהי סבולת? מהי סבולת אווירנית? תשובה לכך נמצא במאמר "מבוא לסבולת". תשובה לשאלה, היכן אני נמצא ביחס לסבולת, נמצא במאמר "מבחני סבולת". תשובה לשאלות כיצד לשפר את הסבולת האווירנית (וביתר פירוט: כיצד להשיג את המטרות האפשריות שנמנו בראשית הרשימה) – נמצא במאמר "תדריך לאימוני סבולת. לשיפור הכוח יש בעיקר השפעות על ביצועים ספורטיביים: כמעט בכל ענפי הספורט ישפיע שיפור הכוח על שיפור הביצועים. אך יש להגברת הכוח גם היבטים בריאותיים: אימוני כוח מעכבים את הופעת האוֹסְטֶאוֹפּוֹרוֹזִיס (נקבוביות העצם, גורם לריבוי שברים בעצמות בגיל מתקדם) ואף עשויים לשפר את המצב; להגדלת המסה השרירית יש השפעה חיובית על היכולת לשמור על משקל תקין; מבנה שרירי איתן מפחית במידה ניכרת נזקים בתאונות שונות; שרירי גו חזקים מונעים הרבה מקרים של כאבי גב תחתון, ומשפרים את היציבה.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת