חפש רק בנושא זה






פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2

מספר מחקרים שפורסמו באחרונה, מוכיחים כי פעילות גופנית מתונה, יחד עם שינויים בהרגלי התזונה - בעיקר בצריכת שומנים מסוגים שונים - עשויים להפחית משמעותית את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2
  14/08/02
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום


העלייה המתמשכת במספר חולי הסוכרת מסוג 2 בחברה המערבית, מתקרבת לממדי מגיפה ומדאיגה את רשויות הבריאות בארצות-הברית. לדברי טומי ג. טומפסון, מזכיר שירותי הבריאות, בארה"ב בלבד יש יותר מ- 16 מיליון אמריקאים חולים בסוכרת (95% מהם בסוכרת מסוג 2) ובכל שנה מאובחנים 800 אלף מקרים חדשים. לדבריו, אם מגמה מסוכנת זו תמשך, תהיה לה השפעה מצטברת על בריאות הציבור ועל הטיפול הרפואי בעתיד.

סוכרת היא הפרעה בתהליך חילוף החומרים, בשלב הפיכת המזון לאנרגיה. אינסולין, הורמון שמיוצר על-ידי הלבלב ומופרש לדם, מסייע לתאים לקלוט סוכר מהדם. סוכרת מסוג 2 – שאינה תלויה באינסולין, נגרמת כאשר יש הפרעה בפעולת האינסולין (בגלל קשירה לקויה של האינסולין לדופן התא – תנגודת לאינסולין - כתוצאה מירידה בפעילות הקולטנים לאינסולין). הגלוקוז, שנשאר בדם, אינו מגיע לתאים והם מאיטים את פעולתם. מצב זה, שנקרא היפרגליקמיה, גורם לעייפות וירידה ברמת התפקוד ועלול להמשך זמן מה לפני שהסימנים הקליניים של המחלה באים לידי ביטוי. בשלב זה ניתן לטפל במחלה באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית ולעיתים בגלולות.

למשפט "תזונה נכונה ופעילות גופנית", הנשמע לעיתים כמו מנטרה, יש ביטוי ממשי במניעת סוכרת. מאחר שתנגודת לאינסולין מתפתחת גם בעקבות עלייה ברקמת השומן, פעילות גופנית (אירובית) עוזרת לירידה במשקל (שריפת שומנים). מאחר ששרירים בתנועה צורכים יותר גלוקוז מאשר שרירים במנוחה, פעילות גופנית מאפשרת לרמת הסוכר בדם לרדת. תזונה עשירה בפירות וירקות ומועטה בשומנים וסוכרים, מסייעת אף היא לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם, ועשויה למנוע את התפתחות המחלה.

הסכנה העיקרית במחלת הסוכרת לטווח הארוך, היא הפגיעה במערכות הלב וכלי הדם, מערכת העצבים העיניים והכליות הגורמים לתחלואה ותמותה. על פי פרסומי האגודה הישראלית לסוכרת, מספר החולים בישראל מגיע ל- 400 אלף חולים. על-פי הערכות מקובלות, שיעור החולים בחברה המערבית עומד על 5%-9% מהאוכלוסייה, כאשר 5 אחוזים נוספים נחשבים לחולים גבוליים, שסובלים מסוכרת סמויה (impaired glucose tolerance).

לדברי ד"ר ג'ואל זינגר, מנהלת השירות לסוכרת במכון האנדוקריני במרכז הרפואי רבין (בלינסון), מחלת הסוכרת מסוג 2, שנהפכה נפוצה מאוד בשנים האחרונות, בעיקר בגלל סגנון החיים המודרני, המתאפיין בפעילות בישיבה (עבודה מול מחשב), חוסר תנועתיות והשמנת יתר - מתפשטת גם לארצות אסיה, בעקבות שינוי סגנון החיים שם לסגנון המערבי.

למרות ההמלצה הגורפת של הרופאים ל"תזונה נכונה ופעילות גופנית" כאמצעי מניעה לסוכרת, עדיין אין הוכחה ברורה לתזה שלפיה אנשים שנמצאים בסיכון לסוכרת מסוג 2 עשויים להימנע מכך באמצעות שינוי סגנון חייהם.

במאי 2001 פורסמו ב- The New England Journal of Medicine תוצאות מחקר שנערך במספר מרכזים בפינלנד. המשתתפים היו 172 גברים ו- 350 נשים, כולם באמצע החיים ובעלי עודף משקל, שנמצאים על סף מחלת הסוכרת (סוכרת סמויה). הם חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. קבוצת התערבות וקבוצת ביקורת. האנשים בקבוצת ההתערבות נפגשו עם תזונאי 7 פעמים במהלך השנה הראשונה, ולאחר מכן כל שלושה חודשים, במשך כשלוש שנים. מטרת הפגישות היתה לעודד שינויים ספציפיים באורח החיים, כמו הפחתה של לפחות 5% במשקל, הפחתה בסך צריכת השומנים הרוויים, העלאת צריכת הסיבים (הנמצאים בדגנים, פירות וירקות) ופעילות גופנית, לפחות 30 דקות ביום.

לדברי החוקרים, למרות שהירידה הממוצעת במשקל היתה קטנה, השפעת השינויים בסגנון החיים על מקרי הסוכרת היו משמעותיים. למעשה, הירידה בסיכון ללקות בסוכרת בקבוצת ההתערבות עמדה על 58%. במעקב אחרי ארבע שנים, מקרי הסוכרת בקבוצת ההתערבות עמדו על 11%, בהשוואה ל- 23% בקבוצת הביקורת.

מחקר דומה התפרסם בפברואר השנה, אף הוא ב- NEJM ובו השתתפו 3,234 אנשים, ללא מחלת הסוכרת, אך עם מטבוליזם לא תקין של גלוקוז.

במחקר הזה, חולקו משתתפי המחקר - 68% מהם נשים, גיל ממוצע 51 וממוצע BMI (אינדקס מסת גוף) 34 - לשלוש קבוצות. האחת קבלה טיפול תרופתי, השנייה פלצבו והקבוצה השלישית הפחיתה במשקל וביצעה פעילות גופנית שעתיים וחצי בשבוע. לאחר כשלוש שנים התברר כי שיעור מקרי הסוכרת ירד בשיעור של 58% בקבוצת שינוי אורח החיים, שכלל ירידה במשקל ופעילות גופנית, בהשוואה לקבוצת הפלצבו וב- 31% ביחס למקבלי הטיפול התרופתי (מטפורמין). עם זאת, לחלק מהמשתתפים היו תופעות לוואי בדרכי העיכול. מסקנת החוקרים היתה כי שינוי באורח החיים היה יעיל יותר מאשר הטיפול תרופתי, ולכן רצוי להעדיף אותו.

גם אגודת הסוכרת האמריקאית החליטה, במפגש המדעי ה- 61 ביולי 2001, לערוך מחקר ארוך טווח, שיבדוק את השפעת ההפחתה במשקל אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. המחקר שנקרא באנגלית "הסתכל קדימה" (look AHEAD – Action for Health in Diabetes),

ממומן על-ידי המוסד הלאומי לסוכרת ועיכול ומחלות כליה, ששייך לארגון הבריאות הלאומי (NIH). במחקר זה יעקבו אחרי 5,000 מתנדבים בגילאי 45-75 שישתתפו בתוכנית התערבות לשינוי סגנון החיים.

ד"ר פרנק הו מבית-הספר לרפואה ציבורית בהרוורד (בוסטון), וחוקרים נוספים שביקשו לבדוק איזה מרכיבי המזון מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 - מצאו שמוצרי מזון המכילים שומן טרנס עלולים להעלות את הסיכון לסוכרת אצל נשים. בעוד ששומנים אחרים, רב בלתי רוויים, שנמצאים בכמה סוגי דגים ושמן מירקות, נמצאו כגורמים שמפחיתים את הסיכון.

שומן טרנס נוצר בתהליך הקשיית שמן צמחי, ונמצא במרגרינה, עוגות ועוגיות מבצק פריך, מוצרי מזון מעובדים ובכל מזון שמכיל שומן צמחי מוקשה כמו אבקות למרק, צ'יפס מוכן, גלידות צמחיות ללא שמנת ועוד.

המחקר שהיה פרוספקטיבי, ופורסם ביוני 2001 ב- The American journal of Clinical Nutrition, עקב אחרי 84,204 נשים בריאות ללא סוכרת, מחלות לב וכלי דם או סרטן, שהיו בשנת 1980 ("מחקר האחיות הגדול") בנות 34-59 ולאחר מכן עודכנו הנתונים מספר פעמים; המחקר מצא שבמהלך מעקב של 14 שנים, אובחנו 2,507 מקרים של סוכרת מסוג 2 (אחרי 8 שנות מעקב - 1,419 נשים פיתחו סוכרת); החוקרים מצאו גם כי החלפת המזונות העשירים בשומן טרנס עם אלה שמכילים שומנים רב בלתי רוויים, עשויים להקטין את הסיכון לסוכרת ב- 40%; כן נמצא כי סך צריכת השומנים בהשוואה לצריכת אנרגיה מפחמימות, לא היתה קשורה בהעלאת הסיכון לסוכרת. גם צריכת שומן רווי וחד בלתי רווי הנמצא באגוזים, גרעינים ואבוקדו לא השפיע על הסיכון לסוכרת. ואולם, עלייה של 2% בצריכת הקלוריות משומן טרנס, העלתה את הסיכון לסוכרת ב- 39%; לעומת זאת, תוספת של 5% בקלוריות משומן רב בלתי רווי, הורידה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ב- 37%.

מקורות מדעיים ברשת

מקורות מדעיים ברשת



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
20.10.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן