חפש רק בנושא זה






פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים

מחקר שהוצג באחרונה מוכיח שגם פעילות פשוטה וזולה, כמו הליכה של חצי שעה מספר פעמים בשבוע, עשויה לסייע בבניית מסת עצם - בלי שלנשים יהיו רגשות אשמה על כך שהן אינן מתאמנות בחדר כושר
  14/06/02


פעילות אירובית מעלה את מסת העצם אצל נשים, ולצורך זה הן אינן חייבות לעסוק דווקא בתרגילי כוח או להשתתף בקורסים מיוחדים של "התעמלות בונה עצם". על-פי מחקר שהוצג באוקטובר השנה בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור האמריקאיים באטלנטה, ג'ורג'יה - הליכה של 30 דקות ביום, שלוש פעמים בשבוע (המלצה שנכללת בהמלצות לשמירה כללית על הבריאות), מספיקה כדי לשפר מסת העצם.

ד"ר ג'ורג' קלי מהמכון הרפואי MGH הכפוף לבית החולים הכללי במסצ'וסטס, שהציג את המחקר, סקר 24 מחקרים שבדקו את הקשר בין פעילות אירובית וצפיפות עצם. הוא מצא כי פעילות גופנית סדירה העלתה בממוצע את מסת העצם ב- 2% בהשוואה לנשים שלא עסקו בפעילות גופנית.

לדבריו, אמנם לא ברור האם התוספת למסת העצם הקטינה את הסיכון לאוסטאופורוסיס ולמניעת שברים הקשורים למחלה, אך ברור שהפעילות הגופנית שיפרה את היציבות והקואורדינציה של הנשים.

בניתוח נתוני המחקרים, שבו נכללו נשים החל מגיל 18, התברר כי פעילותן של רוב הנשים התבצעה בישיבה, אך בכל אחד מהמחקרים היתה גם קבוצת נשים שעסקה בפעילות גופנית מסודרת במשך 16 שבועות לפחות. הליכה היתה סוג הפעילות הגופנית הנפוץ ביותר בכל המחקרים, ולדברי ד"ר קלי, הנשים הלכו בממוצע חצי שעה, שלושה ימים בשבוע. הנשים שעסקו בפעילות גופנית שיפרו את מסת העצם באיזור חוליות המותניים ב- 0.4%, בעוד שאצל הנשים שלא עסקו בפעילות גופנית, נצפתה ירידה של 2%. באיזור עצם הירך שיפרו הנשים הפעילות את מסת העצם ב- 1.4%, לעומת הנשים הפאסיביות, שהפסידו 0.6% ממסת העצם באותו איזור. לדברי החוקרים, התועלת שהפיקו הנשים הפעילות היתה דומה אצל נשים לפני גיל המעבר ונשים אחרי גיל המעבר.

החדשות הטובות שניתן להסיק מהמחקר, לטענת ד"ר קלי, הן שהליכה, שהיא צורת הפעילות הפופולרית ביותר בארצות-הברית וגם הזולה ביותר – עשויה לשפר את מסת העצם. עם זאת, מאחר שידוע כי תרגילי התעמלות שבנויים על כוח (משקולות, מכשירים בחדר כושר) עוזרים לבניית מסת העצם, האידיאלי הוא לשלב בין השניים.

ד"ר ורדה אשד, מנהלת השירות המטבולי במרכז הרפואי רבין, טוענת כי המטרה עיקרית בטיפול ובמניעת אוסטאופורוסיס, היא מניעת שברים. לכן, עצם העובדה שנשים שמקיימות שגרת פעילות גופנית משפרות את הקואורדינציה והיציבות שלהן, מקטינה את הסיכון שלהן לנפילות וכתוצאה מכך לשברים. לדבריה, המחקר חשוב מפני שהוא מראה שגם פעילות פשוטה וזולה כמו הליכה של חצי שעה מספר פעמים בשבוע, עשויה לסייע בבניית מסת עצם, בלי שלנשים יהיו רגשות אשמה, רק מפני שהן לא מתאמנות בחדר כושר או במכון מיוחד.



תגובות הוסף תגובה
1.זה מענין אך נידרשת כאן עוד הוספה של חומר הקשור ינון בשה30/10/06
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים