חפש רק בנושא זה






 פורום חדרי כושר 
 פורום תזונה 
 פורום נטורופתיה 
 פורום פיזיולוגיה וספורט 
 פורום פציעות ספורט 
 פורום פסיכולוגיה 

פורום פסיכולוגיית ספורט
איריס אורבך
– ד"ר בפסיכולוגיה של הספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, ראש תחום האימון לקידום בריאות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל לקוחות פרטי העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים – ריצה, אופניים, שחייה, חדר כושר. בצעירותה הייתה ספורטאית תחרותית באתלטיקה קלה. החלה את לימודיה באוניברסיטת תל אביב. המשיכה לתואר שני ושלישי באוניברסיטת פלורידה בפסיכולוגיה של הספורט. חזרה מארצות הברית לאחר שהות של 16 שנה בהן עבדה כיועצת מנטאלית של קבוצות ספורט בענפים שונים (אתלטיקה, כדורעף, טריאתלון, כדורסל, שחייה), מרצה באוניברסיטה לסטודנטים במדעי הספורט, הקימה התמחות באוניברסיטת סאלם בפסיכולוגיה של הספורט, והעבירה סדנאות שמטרתן שיפור איכות החיים ע"י פעילות גופנית ויישום שיטות מנטאליות העוזרות להתמודד עם בעיות מוטיבציה, התמדה, ביטחון עצמי, חרדה, הצבת מטרות ועוד.

הי איריס :) עבר פה ואולי יעבור שוב :) 16/10/09 21:56
אני מבין את החשיבות של עוררות מוטבציה אצל מתאמנים וזה חלק בלתי נפרד ממסגרת שכזו ,
אך האם את לא חושבת ש"מחסום פסיכולוגי/ מנטאלי " הוא מעין מנגנון הגנה של הגוף לעומס יתר והגנה מפני פציעות ושחיקה , שבוודאי גם מובילים לירידה בביצועים ....
איך מתמודדים עם זה ?? , לוקחים את זה בכלל בחשבון ??

ברכות על הפורום , הרבה הצלחה ועבודה פורייה :)
מחסום פסיכולוגי א 19/10/09 01:45
תודה רבה על הברכות!
אין ספק שהעלת נקודה חשובה. אנחנו תמיד עוסקים בדרכים להעלאת המוטיבציה בקרב ספורטאים ומזניחים את אותו "זן" מיוחד אשר ניחן במוטיבציה גבוהה מדי. מוטביציה זו עלולה, כפי שהזכרת, להוביל לפציעות מכיון שספורטאים אלו בדרך כלל אינם קשובים לאותות שהגוף משדר להם ומתאמנים ומתחרים בכל מחיר. אומנם ברמות הגבוהות של הספורט גישה זו לעיתים הכרחית אך לא כך ברמות הספורט החובבניות.
מצד שני, איני מסכימה עם הגישה שמחסום פסיכולוגי יכול להוות מענה למוטיבציה גבוהה מדי. מחסום פסיכולוגי הינו בעיה הדורשת פיתרון. מחסום פסיכולוגי "יחסום" אותך ממימוש הפוטנציאל שלך. את בעיית המוטיבציה הגבוהה מדי יש לפתור בדרכים אחרות כגון שיטת ה-Reality Therapy" המתבססת על צורות חשיבה ריאליות.
שוב תודה על הברכות,
איריס
בהצלחה לרגל פתיחת הפורום!!! א 15/10/09 21:04
איריס שלום,
אני עובדת במכון כושר עם בני נוער הסובל מהפרעות התנהגות וחלקם מהפרעות אישיות שונות.
הבעיה הגדולה ביותר בתחומי נעוצה בקושי בהתמדה. במיוחד בקרב הבנות, הסובלות, בחלקן, מעודף משקל משמעותי.

אשמח לקבל עיצות יצירתיות המסייעות לשמירה על מסגרת אימונים סדירה עבורן.

בנוסף, אשמח אם תפני אותי לחומר כתוב בנושא.

בתודה מראש!
שרון.
עבודה מבורכת איריס אורבך, מנהלת הפורום 19/10/09 00:54
שרון היקרה,
כל הכבוד לך על ההשקעה והאיכפתיות שלך! את נוגעת באחת מהבעיות הקשות ביותר שמעסיקות את אנשי המקצוע בספורט ובפעילות גופנית בכלל. ישנה ירידה דרסטית בקרב בני נוער, ובעיקר בקרב בנות, החל מגיל 12-13 בהשתתפותם בפעילות גופנית. אנו עוסקים כיום בניסיון להבין את התופעה ולבנות תוכנית התערבות אשר תפחית את מספר הבנות הפורשות מספורט.
קיימות סיבות רבות לחוסר התמדה בספורט ועל סמך הסיבות כך אני בונה את האסטרטגיה הטיפולית. הבנות שלך יכולות להיות בנקודות זמן שונות: בשלב שפעילות גופנית לא חשובה להן, בשלב שהן מאוד רוצות להיות פעילות אך לא מצליחות להתחיל בפעילות גופנית, בשלב שהן פעילות אך לא מתמידות וכדומה.
בכלליות, הצבת מטרות אפקטיביות לטווחי זמן קצרים (מאימון לאימון) אשר יעניקו תחושת הצלחה והישגיות לבנות, תמיכה חברתית, והענקת תגמולים חיוביים יכולים בהחלט לעזור.
אהיה ביום רביעי במשרד ואשלח לך מספר מאמרים בנושא.
בברכה,
איריס
נהדר תודה. א 19/10/09 20:55
יעדים אופרציונליים ברורים, צודקת, אנסה.
מצוין גבית 02/02/11 23:17
שאלה gwazman 15/10/09 20:07
אני מתאמן לריצה עשרת אלפיים קרוב לחצי שנה בשלוש שבועות האחורנים אני מרגיש איזה מחסום פסכולוגית ומרגיש שאני לא נותן את כל כולי בריצה
רציתי לדעת עם יש הסבר למה
כל הכבוד על ההתמדה! איריס אורבך, מנהלת הפורום 19/10/09 00:20
אין ספק שריצת העשרת אלפיים חשובה לך! האם המחסום הפסיכולוגי נובע כתוצאה מלחץ לקראת המירוץ? חרדה וחשש שאולי לא תעמוד בציפיות? יכולות להיות סיבות רבות למחסום שאתה חווה. בסה"כ חרדה ולחץ לקראת התחרות הינם תגובות נורמליות לחלוטין. הטריק הוא לדעת להשתמש בתחושת הלחץ כאנרגיה חיובית, כהתרגשות לקראת המירוץ. תחושה זו תעלה את רמת האנרגיה והמוטיבציה שלך.
במידה והאימונים שלך בנויים בצורה הנכונה מבחינה פיזיולוגית, יש לבחון כיצד הצבת את המטרות שלך לשלושת השבועות הקרובים. הצבת מטרות נכונה ביחד עם שיטות לניתוב הלחץ להתרגשות חיובית לקראת התחרות יעזרו לך להגיע במצב המנטאלי האופטימלי לתחרות.
שיהיה בכיף ובהצלחה!
איריס
נער-שוער בקבוצת כדור יד מקצועית סמדר 15/10/09 10:08
חרדות,בקורת עצמית גבוהה,תסכול וחוסר אמונה.
איך אפשר לשפר.
מדובר בנער שמצטיין בתחומו,מקבל המון פירגון מהקבוצה,מאמנים וכל הסביבה המקצועית והמשפחתית ובכל זאת בשל אישיות של פרפקציוניזם,בקורת עצמית מאוד גבוהה,נכנס לסיטואציות של תסכול,חרדות שפוגעות בתפקוד שלו במשחקים ואימונים.
האם טיפול CBT יכול להואיל או שאישיות כל כך מורכבת קשה לשנות ופשוט להמשיך עם התמיכה .
שכחתי כמובן לאחל ברכות סמדר 15/10/09 10:09
לפורום החדש והכלכך חשוב שלא מבינים כמה הפאן המנטלי רגשי חשוב להתפתחות הספורטיבית .
תודה רבה איריס אורבך, מנהלת הפורום 15/10/09 11:13
סמדר היקרה,
נפלא לדעת על הערכתך לתחום המנטאלי והשפעתו על ביצוע ומימוש פוטנציאל.
בברכה,
איריס
"בלתי אפשרי" - האם יש דבר כזה? איריס אורבך, מנהלת הפורום 15/10/09 11:11
האמונה הבסיסית שמנחה אותי בטיפול ובכלל ביחסים אנושיים היא שאין דבר כזה "בלתי אפשרי לשינוי". יש "לא רוצה" או "בוחר אחרת" אך לא "בלתי אפשרי". אומנם לא ניתן לשנות אישיות באופן מוחלט, אך אין ספק שניתן לשפר ולשנות דפוסי התנהגות, רגשות, ומחשבות. טיפול CBT הינו טיפול יעיל ביותר מכיון שהוא ממוקד בהווה ובהתנסות מעשית של האדם. בנוסף, דרכי טיפול נוספות הנהוגות בספורט מבוססות על שיטות כדוגמת תורת הייחוס הסיבתי (attribution training) אשר מטרתה העיקרית הינה שינוי דפוסי חשיבה המשפיעים על רגשות, התמדה, הצבת מטרות, ומוטיבציה. בנוסף, שיטת הייחוס הסיבתי מלמדת גם את הסביבה כיצד לתמוך בספורטאי באופן יעיל. ילדים מגיל העשרה ומעלה מגיבים בצורה חיובית ביותר לשיטות אלו ומפיקים תועלת מכלי חשיבתי זה בכל תחומי החיים.
בברכה ובהצלחה,
איריס
ישר כח חברה יקרה ענת עצמון 15/10/09 01:31
בהצלחה גם מהחברה הגדולים מניו יורק
איזה כיף........................
נתי
תודה רבה איריס אורבך, מנהלת הפורום 15/10/09 10:12
נתי היקרה,
אין כמוך!
איריס
בהצלחה! מולי אפשטיין 14/10/09 21:37
איריס, שיהיה המון בהצלחה!
מולי
תודה רבה איריס אורבך, מנהלת הפורום 15/10/09 10:10
מולי היקר,
תודה רבה על התמיכה והפרגון!
איריס
בהצלחה מהחברים בבוסטון! Oved 14/10/09 17:06
בהצלחה מהחברים בבוסטון!
בהצלחה מהחברים בבוסטון! Oved 14/10/09 17:06
בהצלחה מהחברים בבוסטון!
תודה רבה איריס אורבך, מנהלת הפורום 14/10/09 21:20
בודי היקר,
תודה רבה על הברכות!
איריס
מזל טוב ממשה שחר משה שחר,מנהל הפורום 01/10/09 17:48
אני מקווה שתהני כמוני
תודה רבה איריס אורבך, מנהלת הפורום 14/10/09 11:15
משה היקר, תודה על הברכות!

בברכה,
איריס
שליטה מעכבת פוטנציאל? איתי המאירי 30/09/09 22:44
שלום דר'' אורבך ,
אני שמח להיות בין הראשונים להשתתף בפורום הזה. אולי לא תאמיני , אך זה כתוב, לפני יומים בלבד פניתי לאתר ווינגיט וביקשתי בידיוק פורום כזה. איזה כף שהשנה החדשה מתחילה לפי בקשתי.
אני בן 51 רוכב אופנים חובב המתאמן כ5 פעמים בשבוע. בקבוצות שונות אך גם עצמאית. בוחר לפתוח בשאלה הבאה: במבנה האישיות שלי אני צריך לשלוט במצבים . זה מפריע לי לתת את המכסימום שאני מסוגל, כי תמיד יגיע עוד חלק קשה. בסוף התרגיל או היום אני יודע שההיתי יכול לעבוד הרבה יותר קשה אבל היססתי להקרע.
איך לעזור לעצמי להאמין ביכולתי לעבוד חזק ו.. לעמוד באתגר .
לפי בקשתך... איריס אורבך, מנהלת הפורום 14/10/09 11:32
שלום איתי,
ברוך הבא לפורום-מקווה שעוד הרבה ממשאלותיך יתגשמו...
בנוגע לשאלתך-קודם כול, כל הכבוד על ההתמדה שלך בספורט. על-פי התאור שלך, עושה רושם שאתה כבר מתאמן בעצימות יחסית גבוהה. אבל למעשה, תמיד יש מקום לשיפור ואין ספק שתמיד תוכל להתאמן טוב יותר. אבל אז נשאלת השאלה-האם זה נחוץ? מהי למעשה המטרה שלך? ברגע שתגדיר את המטרה שלך לאימונים ובכלל לרכיבה תוכל להגדיר ביתר דיוק מה אתה רוצה להשיג בכל אימון. הגדרת המטרה תוריד את תחושת התיסכול וגם תספק את הרצון שלך לשליטה. ניתן לקבל ייעוץ על הדרך להציב מטרות אפקטיביות ומאתגרות.
בהצלחה,
איריס
הכנה מנטלית יוסי 30/09/09 17:23
ילד אשר לא יודע להפסיד מה לדעתך צריך לעשות איתו להפסיד אני מתכון במשחק קבוצתי
ילדים זה ברכה... איריס אורבך, מנהלת הפורום 14/10/09 11:52
שלום יוסי,
חלק בלתי נפרד מספורט זוהי היכולת לדעת להפסיד-כלומר, לצמוח ולגדול מהפסדים. זהו דבר נלמד וקיימות שיטות המלמדות את הספורטאי כיצד לנתח הפסדים ולמעשה כיצד להעלות את המוטיבציה כתוצאה מההפסד. חשוב להדגיש את האלמנטים אותם הספורטאי יכול לשפר במשחק הבא.
בנוגע לילדים-תלוי מה גיל הילד? מה הניסיון שלו בספורט? איזו אוירה משרה המאמן באימונים-אוירה של לחץ לנצח או אוירה המדגישה שיפור וצמיחה אישית? אולי אי היכולת לקבל הפסד נובעת מביטחון עצמי נמוך?
בגילאים הצעירים ילדים עדיין לא מסוגלים להעריך את השפעת היכולת שלהם על התוצאה בספורט. הם מאמינים ש"או שיש להם את זה או שלא". באופן כללי, שימת דגש על שיפור ביצוע ובטחון גבוה יעזרו ברוב המקרים. הדרך לעשות זאת תלויה בילד ובגורמים אותם הזכרתי בתשובתי.
בברכה,
איריס
  10 
מוקי שגיא (81 ק"ג) ראשון בדירוג האולימפי העולמי, אורי ששון (מעל 100 ק"ג) דורג שמיני, פלצ'יק (100 ק"ג) ושמאילוב (66 ק"ג) במקום השלישי

יום פתוח ללימודי יוגה יתקיים ביום שישי, ה-22.3.19 החל מהשעה 9:30

אקוותלון אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט יתקיים ב-23.3.19. המכון ייסגר לתנועת רכבים בשעות 11:30-6:00

גרנד סלאם יקטינבורג: אורי ששון (100 ק"ג+) זכה במדליית הכסף, פיטר פלצ'יק (90 ק"ג) זכה במדליית הארד

מדליית זהב לשגיא מוקי (81 ק"ג) בגרנד סלאם יקטינבורג שברוסיה

אנסטסיה גוברנקו קבעה שיא ישראלי חדש ב-100 מ' גב בתוצאה 1:02:21 ד' ושיא ישראל לנוער ב-200 מ' חופשי בתוצאה 2:02:44 ד'

מדליית זהב לגילי כהן (52 ק"ג, נשים) ומדליית ארד לברוך שמאילוב (66 ק"ג) בגרנד סלאם יקטינבורג

מדליית זהב לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע בגביע העולם בבאקו

שלוש מדליות זהב ללינוי אשרם, המתעמלת האומנותית, בגרנד פרי בספרד בתרגילי החישוק, האלות והסרט

לונה צ'מטאי סלפטר ניצחה את חצי מרתון רומא בתוצאה 1:06:40 ש', שיפור של 1.25 ד' משיאה הלאומי
אך התוצאה לא תוכר כשיא


ג'ודו: מדליות ארד לחניכי אקדמיית וינגייט, אריאל שולמן ורות לביא, בגביע אירופה בזאגרב