חפש רק בנושא זה






 פורום חדרי כושר 
 פורום תזונה 
 פורום נטורופתיה 
 פורום פיזיולוגיה וספורט 
 פורום פציעות ספורט 
 פורום פסיכולוגיה 

פורום תזונה

איילת וינשטיין –  RD. MSc, תזונאית ספורט קלינית, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט. דיאטנית ראשית של ספורטאי המשלחות האולימפית והפארלימפית: (2000-2017). מרצה במכללת תל חי, דיאטנית המכביה 2017, יו"ר ועדת התמחות בתזונת ספורט מטעם משרד הבריאות ורכזת שיתוף הפעולה וינגייט-ארומה מטעם מכון וינגייט.  

עינב גרוסמן
– דיאטנית ספורט קלינית B.Sc RD במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, ראש תחום תזונה ומרצה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.
עובדת עם ספורטאי האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט ועם ספורטאים ומתבגרים. בוגרת קורס טיפול תזונתי בסוכרת, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב ובעלת ניסיון עם חולים מורכבים.
מנחת סדנאות לאורח חיים בריא ולירידה במשקל.

קישורים:

הגלישה באתר והשימוש בפורומים בכפוף לתקנון האתר

חדש! פורום תזונה גם בפייסבוק. הקליקו לכניסה

משקל מ.ד 23/03/20 10:49
שלום רב אני בן 39 1.80 שוקל 83.4 ק"ג, ע"פ בי אם איי, אני בעודף משקל. לפני מספר חודשים , התאמנתי יותר באימונים אירוביים וירדתי למשקל של 80, שזה מתחת לעודף משקל ולכן התחלתי לעבוד בחדר כושר , עד עכשיו התחלתי לעלות במשקל האם זה בסדר?
איך יודעים שאני מעלה מסת שריר ולא שומן
ע"פ טבלאות גוף לפי מבנה גובה אני גם בעודף משקל, למעשה חוץ מבדיקת אחוז שומן, אני בעודף נראה לי אשמח לתשובתך?
מדד מסת הגוף bmi איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 29/03/20 14:09
מדד מסת הגוף הינו מדד המשמש בהערכה של אוכלוסיות גדולות ופחות מתאים לאדם הבודד
וזאת מכיוון שמיחס רק למשקל ולגובה בלי יכולת לבצע הערכה של הרכב הגוף.
אדם יכול להיות בbmi גבוה- בשל מסת שריר גבוהה או בשל מסת שומן גבוהה- ולשניהם יתקבל ערך זהה בחישוב ה bmi

ניתן ומומלץ לבצע מדידות הרכב גוף
או לפחות לבצע מעקב אחרי היקף הבטן- ההיקף על קו הפופיק בבטן רפויה
ירידה בהקף הבטן משקפת בדרך כלל ירידה במסת שומן
ויטמינים מתאמנת 17/03/20 23:42
אם אני לוקחת ברזל שמכיל 100 גרם של ויטמין c
אני יכולה לקחת תוסף ויטמין c של 1000 גרם לספיגה של הברזל ?
ויטמין c- וברזל איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 29/03/20 14:05
ברזל מצוי בטבע ב2 מצבים
fe+2 ו fe+3

כאשר אוכלים ברזל ממקור צמחי מתקבל ברזל במצב fe+2 בעוד שממקור חי מתקבל ברזל במצב fe+3

רק כאשר אוכלים מזון צמחי כמקור לברזל חשוב להוסיף מזון חומצי כגון מזון המכיל ויטמין c- כדי להפוך אותו ל fe+3

מרבית תוספי המזון מגיעים כבר במצב זהה למצבו של הבזל בגופנו fe+3 ולכן אין צורך בתוסף ויטמין c לצד תוספי הברזל

בכל מקרה ובמיוחד לאור הפרסום שחשוב להקפיד על אכילת מזונות המכילים ויטמין ?c בימים בהם שמירה על תפקוד מיטבי של מערכת החיסון חשובה
שימו לב שהמחקר בחן אכילה של מזון המכיל ויטמין c ופחות שימוש בתוסף של ויטמין c

רק בריאות
איילת
ירקות ומחלות אוטאימוניות חנה 07/03/20 09:43
שלום רב,
אני סובלת חממחלות אוטואימוניות שונות - לופוס, סיוגרן , בעיות בבלוטת התריס וסבוראיק דרמטיטיס. בעקבות כתבה שקראתי באינטרנט ויתרתי על הסוכר והחיטה והמצב שלי השתפר פלאים - ממצב של טרום סוכרת הגעתי ל-83. גם במצבים האוטואימוניות חל שיפור רב. לאחרונה קראתי על הנושא של אנטי נוטריאנטים בצמחים לגבי מצבים אוטואימוניים ורציתי לשאול איזה ירקות נחשבות לפחות רעילים מירקות אחרים מבחינת הנושאים שהזכרתי.
לפעמים אני מוותרת על ירקות לכמה ימים ומצב הכאבים משתפר מאד אבל אני לא מעוניינת לוותר על כל הירקות אלא רק על הרעילים ביותר מבחינתי.
תודה רבה לך
חנה
תשובה עינב גרוסמן מנהלת הפורום 09/03/20 10:28
שלום

יש קשר בין תזונה והקלה בסימפטומים של מחלות אוטואימוניות, שמירה על משקל גוף תקין והתאמת תזונה לפי המצב הבריאותי. אנ ילר מכירה ירקות רעילים, יכול להיות שההקלה במצבך היא עקב הפחתה בסיבים אם יש בעיה במעי, הפחתת ירקות או ירקות מסויימים אך לא ניתן לייעץ דרך הפורום מבלי להכיר את מצבך לעומק
אני ממליצה לגשת לדיאטן קליני שיתאים לך הנחיות תזונתיות בהתאם למצבך הרפואי

בברכה
עינב גרוסמן
דיאטנית קלינית
גלוטמין איתן 06/03/20 07:46
שלום רב. אני עוסק בפיתוח הגוף בצורה חובבנית. 3 אימונים בשבוע. הומלץ לי ליטול תוסף גלוטמין. השאלה שלי, האם יש לקחת את הגלוטמין כל יום, או רק לאחר אימון?
איתן.
תשובה עינב גרוסמן מנהלת הפורום 09/03/20 10:20
שלום

לאיזו מטרה - מדוע לקחת את הגלוטמין ? זו אחת מחומצות האמינו הלא חיוניות (יחידת המבנה הבסיסית של החלבון) שמתקבלת מהמזון והגוף מסוגל לייצר בעצמו

עינב גרוסמן
דיאטנית קלינית
קפה רועי 04/03/20 11:31
אוקיי תודה איילת כעקרון אחרי שאכלתי סנדוויץ בבוקר כעבור כמה זמן הקיבה מתרוקנת?זאת אומרת כמה זמן אחרי שאכלתי אני יכול לשתות קפה שהספיגה בגוף תהיה טובה?
ספיגת ויטמינים איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 29/03/20 13:58
פינוי קיבה אינו ערך קבוע ואחיד
קיימת שונות אישית, כלומר לאנשים שונים מתפנה הקיבה אחרת והרכב המזון משפיע גם הוא על ריקון הקיבה- תכולה של מזון חומצי חלבונים ושומנים מעכבת את השהות בקיבה

אמנם קפה או קקאו עשויים הפחית ספיגה שויטמינים ומנראליים, אולם ההשפעה מאוד קטנה ולכן אין צורך בהפרדה בין שתיה קפה לאכילת המזון

בריאות
איילת
סלניום בכוסמת ש 29/02/20 14:16
שלום, אני אוכלת 2 אגוזי ברזיל ליום. הבנתי שאין לצרוך יותר משניים בגלל כמות הסלניום שבו. האם אפשר לאכול בנוסף לאגוזים ליום, גם כוסמת, אשר בין היתר עשירה בסלניום?
סלניום במזון איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 03/03/20 08:18
מזונות שונים במיוחד דגנים מלאים כגון כוסמת ואורז מלא עשויים להכיל סלניום
תכולת הסלניום מושפעת מתאי הקרקע ותכולת מי ההשקייה של הגידולים
ולכן היא משתנה ולא אחידה
ולכן למיטב ידיעתי אין הנחיות ברורות להרכבי מזון שונים

בסוף המשפט הישן מנצח: " הכל במידה"

בריאות
מלח מועשר ביוד ירון 28/02/20 11:53
ברכיבים של המלח מועשר ביוד של "מלח הארץ" מופיעים:

חומרים מונעי התגיישות
e535 , e500i , e551

א- האם החומרים האלו בטוחים בהנחה שאני צורך בערך 4-5 גרם מלח ביום?

ב- האם עדיף במקום לצרוך מלח רגיל, ולקחת יוד כתוסף תזונה?

תודה רבה.
מלח מועשר ביוד ירון 28/02/20 11:52
ברכיבים של המלח מועשר ביוד של "מלח הארץ" מופיעים:

חומרים מונעי התגיישות
e535 , e500i , e551

א- האם החומרים האלו בטוחים בהנחה שאני צורך בערך 4-5 גרם מלח ביום?

ב- האם עדיף במקום לצרוך מלח רגיל, ולקחת יוד כתוסף תזונה?

תודה רבה.
חומרים מונעי התגיישות איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 03/03/20 08:15
מדובר בתוסף מזון שמשמש בתעשיית המזון כחומר מונע התגיישות (anticaking agent) השתפקידו למנוע יצירת גושים לשמירה על מרקם אחיד של המלח
למיטב ידיעתי אין בעיה בריאותית בצריכה של תוספי מזון אלו
בריאות
קפה רועי 24/02/20 08:32
היי איילת יש לי שאלה אם אני רוצה שקפה יעורר אותי בצורה הכי טובה אני צריך לשתות אותו שעה שעתיים אחרי ארוחה או שלשתות אותו על קיבה ריקה? כי מה שאני יודע הוא נספג הכי טוב שהקיבה ריקה
שונות אישית בתגובה לקפאין איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 03/03/20 08:09
הרכבי המעורר בקפה הינו קפאין ואכן ספיגתו טובה יותר על קיבה ריקה

אולם מכיוון שקיימת שונות אישית גדולה ביכולת של הגוף להפוך את הקפאין מהמזון השתיה או התוספים לחומר פעיל, דבר המושפע מגנטיקה ביצור חלבון שמקודד לאנזים המאקב את הקפאין.
כך שאנשים שונים יגיבו אחרת ולכן אין מפתח אחיד להמלצת המינו ותזמון קפה כמעורר
ממליצה ךבדקו מספר דרכים ולבחון מה הכי נכון עבורך

בריאות
תחליף גבינת מוצרלה ענבל 13/02/20 18:39
האם חיקוי גבינת מוצרלה נופל בערכו התזונתי או בבריאותו מגבינת מוצרלה אמיתית? אני מסתכלת על המוצר "בנוסח מוצרלה" של כפיר ורואה ברכיבים 60% רכיבי חלב מפוסטרים ואין תוספת של שומן צמחי. בערכים התזונתיים אני רואה שהערכים קצת יותר בריאים מאשר במוצרלה אמיתית (למשל 17% שומן לעומת 22-18%), סידן גבוה. אולם בכתבה ב-ynet משנת 2013 מתארים שהתחליפים כולם רעים. מה דעתכן?
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,l-4326654,00.html
בדיקת הרכב וסימון תזונתי איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 03/03/20 08:05
אכן התשובה בגוףף השאלה
מכיוון שמדובר בגבינה בה לא מוסף שומן צמחי מוקשה ההרכב התזונתי דומה למקור ולא צריה להיות בעיה
המבחן הבא- הינו מבחן הטעם

בריאות
איילת
יחס בין דגנים וקטניות רון 10/02/20 22:50
שלום.

ב100 גרם עדשים יש 25 גרם חלבון, וב100 גרם אורז יש (בערך) 7 גרם חלבון.

כאשר מכינים מג''דרה, אז בשביל שהיחס בין הכמויות של חלבון הדגן לחלבון הקטניה יהיה חצי/חצי, צריך 100 גרם עדשים ו350 גרם אורז?

או שבשביל חלבון מלא צריך 100 גרם עדשים ו100 גרם אורז?

היחס צריך להיות חצי/חצי במשקל ברוטו, או במשקל החלבון?
יחס קטניות דגנים לאיזון חלבון ממקור צמחי איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 03/03/20 08:03
שלום
כדי לספק חלבון בכמות ואכות מספקת יש להקפיד לצרוך מזונות עשירים בחלבון ולהקפיד על איכות החלבון.
איכות החלבון מוגדרת בהתאם לאספקת חומצות האמינו החיוניות בחלבון.
במקור טבעוני- הקטניות מהוות מקור החלבון העקרי אולם חלקן לא מכילות מספיק חומצת אמינו חיונית מתיונין שאותה ניתן להשלים בעזרת שילוב עם דגנים מלאים, אגוזים, זרעים- כגון טחינה ועוד.
לא חייב לספק את כל חומצות האמינו בארוחה אחת ולכן אין חשיבות ליחס קטניות ודגנים בארוחה.
היחס יקבע במכלול היומי ומקורות החלבונים בכלל התפריט.
כמו כן בהתאם לרצון לשמור על יחסי פחמימות חלבונים בתפריט

בריאות
איילת
שמן בסוף הבישול? אסף 10/02/20 22:10
במידה ואני מבשל מרק כ40 דקות בישול, כאשר יש בו שמן חמניות בכבישה קרה.
זה יפגע בכמות הויטמין e שבו?
אולי עדיף להוסיף את השמן בסוף הבישול?
תודה מראש, אסף.
תשובה עינב גרוסמן מנהלת הפורום 19/02/20 12:59
שלום

ויטמין e הוא רגיש לחימום, כלומר בחימום הוא מתחמצן ונהרס, לכן לא להסתמך על שמן מחומם כמקור טוב לויטמין e. יש מקורות נוספים ליטמין זה, צירפתי לך לינקים:

לקריאה נוספת על ויטמין e :
https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-e?fbclid=iwar0xkgyu9fyxqkq-ikoxno4pyrvlayj_b4uikr8hzx6tr9secfbwhy8xolg#safety
טבלה עם מונות העשירים בויטמין e :
https://nutritiondata.self.com/foods-000103000000000000000-w.html?fbclid=iwar09opglqqpxag_mje8giqqzupelcq1lpbvqapgfvqko-fe7zrtw79s6ebw

בברכה
עינב גרוסמן
דיאטנית קלינית
כמה זמן לאכול לפני אימון בחדר כושר? דוד 09/02/20 12:59
שלום, אני נוהג להתאמן בחדר הכושר באזור שתיים שלוש בצהריים. אני רוצה שיהיה לגוף שלי הרבה אנרגיה לאימון אבל מצד שאני אני לא רוצה להכביד על הבטן שתפריע לאימון. אז כמה זמן לפני האימון כדאי לאכול? מה כדאי לאכול והאם לאכול ארוחה משביעה מאוד או ארוחה קלילה?
תודה מראש.
תשובה עינב גרוסמן מנהלת הפורום 19/02/20 12:40
שלום

התאמת התזונה היא אישית ולפי מה שמרגיש לך מתאים לך
העקרון הוא ארוחה קלילה לפני בסמוך לאימון על מנת שלא תכביד עליך, ארוחות לדוגמא כשעתיים לפני האימון - כריך עם גבינה \ טונה \ חזה עוף \ ממרח סויה \ חמאת בוטנים \ דגני בוקר עם מעט חלב \ יוגורט עם גרנולה \ חביתה לחם ומלפפון... ולשתות מים
אם אתה מרגיש צורך אפשר "לתדל" אנרגיה ולאכול לקראת האימון תמר \ בננה \ לחם עם ריבה
את הארוחה הגדולה יותר אחרי האימון בהתאוששות

בברכה
עינב גרוסמן
דיאטנית קלינית
שילובי מזון שומניים רונית 08/02/20 20:10
לגבי מאכלים שרצוי לאכול אותם יחד עם שמן ע"מ לאפשר ספיגה של ויטמינים, למשל גזר:
האם חובה לערבב אותם פיזית יחדיו, למשל שמן/טחינה בסלט?
או שאפשר לאכול גזר, ואחרי 2-3 דקות מאכל שומני?
זה משנה מה מבינהם אוכלים קודם?
תודה :-)
תבלינים קרמינטביים שירי 03/02/20 14:12
אומרים שתבלינים קרמינטביים כגון קימל/גינגר/שמיר/אניס וכיו"ב עוזרים במניעת גזים במערכת העיכול.

האם המניעה הזו באה על חשבון משהו?
למשל על חשבון ספיגה יעילה של ויטמינים ומינרליים?

תודה ויום טוב
10   [11-20]...[251-253]
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט